Mole Munch – Dev log 6

Den här veckan har jag jobbat på att få in partikeleffekt i vårat spel. Partikeleffekt är när man laddar in en bild som sprids ut snabbt under en kort period av tid. Exempel på när partikeleffekt kan vara bra att använda är när man vill ge mer positiv feedback till spelaren. Därför bestämde vi oss för att det skulle flyga ut små gröna och röda partiklar när spelaren åt grönsaker. Detta skulle göra upplevelsen att plocka upp grönsaker roligare och därför få spelaren att vilja plocka upp grönsaker.

Det stora problemet som jag hade med partikeleffekten var att koden som vi fick att arbeta med hade några buggar, vilket gjorde att jag spenderade alldeles för mycket tid med att försöka fixa dem. Men när buggarna var fixade så var partikeleffekt relativt enkelt att arbeta med. Det fanns flera olika variabler som man kunde arbeta för att få den effekt som man ville. Variablerna som man kunde modifiera var, ”spread” hur långt varje partikel skulle åka ifrån startpunkten. ”Max age”, den högsta tiden som partikeln kunde vara ute innan den försvann. Man kunde också bestämma hur många partiklar som skulle skapas och hur snabbt dem skulle röra sig. Med hjälp av alla dessa variabler så kan man forma partikeleffekten utifrån vad man är ute efter. Om man till exempel vill att något ska sprängas så kan man skapa en effekt av att alla partiklar åker utåt från punkten i en slumpad riktning. Om man skulle vilja skapa en effekt av rök eller eld så skulle man kunna ladda in en eld textur som sakta rör sig uppåt.

När vi gjorde vår partikeleffekt så visste vi inte från början vad vi var ute efter. Vi ville bara ha ännu en feedback faktor till spelaren för att belöna hen ytterligare. Därför testade vi flera olika sätt att utforma effekten. Effekten som vi valde att gå med var en ganska långsam och liten, vi ville först ha en ganska stor ”spread” och en snabb effekt för att få effekten av att mullvaden snabbt mumsa i sig alla grönsaker, men på grund av att inte detta fungerade så gjorde vi en långsam och liten istället.

Detta är en bild på partikeleffekten just nu, eftersom att våran startposition av partikeleffekten är på grönsaken, detta är något vi måste fixa eftersom att det ser konstigt ut när man sedan går över grönsaken. Men på grund av gamla programmeringslösningar så är detta ganska klurigt att fixa. particle

1 tanke på “Mole Munch – Dev log 6

  1. unoakerlund

    Hej Alex! Denna blogg post är bra skriven och man förstår vad du gjort och vilka problem som har uppstod när du jobbade med partikeleffekt. Du förklarar bra vad partikeleffekten gör för spelet och för spelaren, det ska bli intressant att se hur det blir med partikeleffekten sen när ni löst problemet med var partikeleffekten startar.
    Bloggen förklarar bra vad man kan göra med partikeleffekter och bloggen förklarar också bra vad ni försöker att göra med partikeleffekt i spelet. Jag förstår problemet ni har med att ni vill ha en partikeleffekt som visar att man äter uppgrönsakerna och att de ska synas på spelare huvud istället för där grönsaken låg innan. Man förstår att problemet inte ligger i partikeleffekten utan i någonting annat som finns i koden.
    Blogg posten ger en bra förklaring på partikeleffekt och är därför värd att läsa om man vill lära sig om hur de fungerar och vad man kan använda de till. Däremot så finns de ingen kod som visar hur partikeleffekten fungerar i koden.
    Efter att ha sätt spelet utvecklas så ser man en klar förbättring och men lite finlir som partikeleffekten och liknade effekter så kommer Mole Munch bli ett bra spel. Lycka till med spelet.

    Gilla

    Svara

Lämna en kommentar